Praca kierowcy zawodowego podlega wielu restrykcyjnym przepisom. Ich zrozumienie jest niezbędne z perspektywy zarówno osoby realizującej przewozy, jak i specjalisty odpowiedzialnego za rozliczanie czasu pracy kierowców. Jedną z kwestii, która okazuje się ściśle uregulowana prawnie, są okresy odpoczynku kierowcy – w ujęciu dziennym i tygodniowym. Ile godzin odpoczynku przysługuje kierowcy w ciągu doby? Czym różni się skrócony odpoczynek tygodniowy od jego regularnego wariantu? Przydatne informacje na ten temat prezentujemy w dalszej części artykułu!
W jakich aktach prawnych uregulowano kwestię dobowego i tygodniowego okresu odpoczynku kierowcy?
Podczas planowania tras oraz realizacji przewozów należy szczególną uwagę przykładać do ograniczeń, jakie obowiązują w przypadku czasu pracy i odpoczynku kierowcy zawodowego. Jakie akty prawne regulują te kwestie? Aby zapoznać się z adekwatnymi przepisami, należy zagłębić się przede wszystkim w lekturę:
Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców,
-
Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r.
Jaka jest definicja odpoczynku kierowcy?
Pojęcie odpoczynku kierowcy należy interpretować zgodnie z definicją zawartą w Rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. Wynika z niej, że odpoczynkiem nazywamy nieprzerwany okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem.
Czym jest dzienny odpoczynek kierowcy i jak został uregulowany w przepisach?
Odpoczynek dzienny, czyli okres w trakcie doby, w którym kierowca swobodnie dysponuje swoim czasem, może zostać odebrany w wymiarze regularnym lub skróconym.
Regularny dzienny okres odpoczynku musi trwać nieprzerwanie przez co najmniej 11 godzin. Co istotne, istnieje możliwość wykonania tego odpoczynku w dwóch częściach – pierwsza z nich musi trwać minimum 3 godziny, a druga co najmniej 9 godzin.
Przepisy dopuszczają również możliwość skorzystania z tzw. skróconego dziennego okresu odpoczynku. Powinien on trwać nieprzerwanie minimum 9, ale nie dłużej niż 11 godzin. Należy jednak pamiętać, że kierowca może wykonać nie więcej niż trzy skrócone dzienne odpoczynki pomiędzy dwoma kolejnymi tygodniowymi okresami odpoczynku.
Co to jest tygodniowy odpoczynek kierowcy i jakie restrykcje obowiązują w jego przypadku?
Tygodniowy okres odpoczynku kierowcy, podobnie jak dobowy, może być odbierany w wymiarze regularnym i skróconym. Jakie limity obowiązują w przypadku obu tych wariantów?
Tygodniowy odpoczynek kierowcy – podstawowe ograniczenia
Regularny tygodniowy okres odpoczynku kierowcy musi wynosić nieprzerwanie przynajmniej 45 godzin. Z kolei skrócony tygodniowy odpoczynek powinien trwać co najmniej 24 godziny, a mniej niż 45 godzin. Ważną kwestią jest to, że między kolejnymi odpoczynkami tygodniowymi kierowcy nie może minąć więcej niż 6 dni (rozumianych jako okresy liczące 24 godziny).
Sposoby odbioru tygodniowego odpoczynku oraz rekompensata za jego skrócenie
Zgodnie z art. 8 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 561/2006, w ciągu kolejnych dwóch tygodni kierowca musi odebrać przynajmniej:
-
dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku,
-
lub jeden regularny i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku – wybór tego rozwiązania wiąże się z koniecznością rekompensaty.
Na czym polega rekompensata za skrócony odpoczynek tygodniowy? Skrócenie odpoczynku należy zrekompensować poprzez przyznanie kierowcy tylu godzin wolnych, ile wynosiła różnica między 45 godzinami a wymiarem skróconego odpoczynku. Jeśli więc skrócony okres tygodniowego odpoczynku wynosił 35 godzin, to rekompensata powinna mieć wymiar 10 godzin. Trzeba ją odebrać w ciągu trzech tygodni – liczy się je od tygodnia, w którym nastąpiło skrócenie tygodniowego okresu odpoczynku. Kierowca odbiera ją wraz z innym odpoczynkiem (dochodzi do sumowania godzin wolnych).
Warto dodać, że przy spełnieniu pewnych warunków możliwe jest to, aby kierowca odebrał w ciągu kolejnych dwóch tygodni dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku. W jakiej sytuacji jest to dopuszczalne? Na takie rozwiązanie może zdecydować się kierowca, który m.in.:
-
wykonuje międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy i odbywa wspomniane dwa skrócone odpoczynki poza krajem miejsca zamieszkania oraz siedziby pracodawcy,
-
w ciągu kolejnych czterech tygodni wykorzysta minimum cztery tygodniowe okresy odpoczynku, w tym przynajmniej dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku.
Warto zaznaczyć, że przy dwóch skróconych tygodniowych okresach odpoczynku również konieczna jest rekompensata dla kierowcy, którą odbiera wraz z kolejnym regularnym odpoczynkiem tygodniowym.
Praktyczne zrozumienie przepisów dotyczących odpoczynków dziennych i tygodniowych jest bardzo istotne z punktu widzenia kierowcy, osoby planującej trasy przewozów i specjalistów, do których zadań należy rozliczenie kierowców. Pozwala ono uniknąć potencjalnych kar, jakie mogą zostać nałożone na przedsiębiorstwo transportowe przez uprawnione organy podczas kontroli. Artykuł powstał we współpracy z firmą: https://www.ideapro.pl/rozliczanie-czasu-pracy-kierowcow-oferta która zapewnia usługi rozliczania czasu pracy kierowców oraz kadr i płac dla firm transportowych.
Artykuł sponsorowany